Monday 15 January 2018

En blänkare för att värma kroppen

Jag stod vid vattenbrynet och undrade vad jag egentligen gjorde där.  Det var ju så otroligt rått väder, med en temperatur kring nollan och med en vind som nådde kulingstyrka. Jag hade förvisso vinden i ryggen men det kändes ändå som om det blåste rätt igenom mig. Småhuttrande gick jag mot vattenbrynet, något som fick mängder av sothöns och gräsänder att unisont lyfta och flyga iväg.
I medvinden flög Bombarda flötet som den aldrig gjort förut, även om vinden ibland trasslade det till det med tafsen. En bit längre ut betade massvis med svanar längs med botten och det var vid ett kast mellan några betande svanar som det plötsligt sa stopp. Fisken högg stenhårt men följde ganska så snällt in mot mig vilket fick mig att tro att det var en mindre fisk. När den väl fick syn på mig blev det dock en annan melodi på fighten. Den for iväg på en härlig lång rusning, hoppade en gång och for iväg på ytterligare en rusning. Efter att ha cirklat runt om mig ett par varv gav den till slut upp och jag kunde därmed håva årets första blänkare över måttet. I det kalla vattnet hade fisken bjudit på mer än en godkänd fight så det var bara till att lyfta på mössan. En härlig fighter som var långtifrån en jätte men den var definitivt i fin vinter-kondition med ett Fulton värde på 1.24. Härligt!
59 cm och 2.56 kg
Efter en lång paus på land gick jag ut igen. Jag hade lyckligtvis slutat frysa om både kropp och själ. Solen började dessutom att stundtals dyka fram, något som ytterligare höjde humöret. Jag skulle kunna påstå att jag nästan var varm i kläderna när jag återigen kom fram till de betande svanarna. Att vinden hade tilltagit ytterligare kändes inte alls. Det var nästan behagligt att stå där och betrakta de betande svanarna i den alltmer uppiskade havet. Att en mindre blänkare på ca 40 cm dessutom högg gjorde det heller inte sämre. Nä, jag hade säkert kunnat stanna där tills mörkret infallit om det inte varit för att barnen skulle hämtas. Med ett leende på läpparna gick jag upp ur vattnet, varm och i hög grad levande trots nollgradigt i luften och kulingstyrka i vindarna..härligt..


6 comments:

  1. Kul med framgång och att det tom var bombarda:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. ja, även om det blev en o annan trassel i den hårda vinden :-(

      Delete
  2. Nice Seetrout, around Österlen?
    Kenneth DK

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thnx Kenneth! Nope, it was somewhere along the West coast.

      Delete